جراحی کاهش وزن و کاهش عوارض درافراد مبتلا به پیش دیابت و دیابت نوع 2

 2 مارس 2017- جراحی کاهش وزن می‌تواند به کاهش خطر برخی از عوارض دیابت در افراد مبتلا به پیش دیابت و دیابت نوع 2 جلوگیری کند.

 یک مطالعه‌ی سوئدی جدید نشان داد که جراحی کاهش اندازه‌ی معده به کاهش خطر عوارض میکرووسکولار(مرتبط با عروق خونی کوچک) نظیر رتینوپاتی دیابتی( بیماری چشمی) و نفروپاتی دیابتی( بیماری کلیوی) کمک می کند.

دکتر لنا کارلسون از موسسه‌ی پزشکی آکادمی Sahlgrenska در دانشگاه Gothenburg در سوئد گفت: جراحی چاقی از عوارض میکرووسکولار در افراد مبتلا به  پیش دیابت (مقدارقند خون بالاتر از نرمال اما کمتر از تشخیص دیابت که در دراز مدت مضر می‌باشد)، جلوگیری  می‌کند.

 بیش از 4 هزار فرد 37 تا 60 سال، در بخشی از مطالعه‌ی Swedish Obese Subjects یا SOS در فاصله‌ی سالهای 1987 تا 2001 شرکت کردند، این افراد به 4 گروه تقسیم شدند، بنابراین محققان توانستند وضعیت آنها را با یکدیگر مقایسه کنند.

 یک گروه دارای تحمل گلوکز نرمال(گروه کنترل)، گروه دیگر به پیش دیابت ، گروه سوم به دیابت نوع 2 و گروه چهارم که تحت عمل جراحی قرار گرفتند. مقدار قند خون شرکت کنندگان در معاینات پیگیری بررسی گردید. در گروه جراحی، تعداد 265 نفر تحت عمل بای پس معده قرار گرفتند که نحوه‌ی جذب مواد غذایی توسط بدن را تحت تآثیر قرار می‌دهد. بطور کلی عمل جراحی بای پس معده بر روی 376 فرد در این مطالعه انجام گردید، در حالیکه 1369 نفر تحت عمل vertical-banded gastroplasty یا stomach stapling قرار گرفتند.

 این یافته‌ها نشان داد که 224 بیماری میکرووسکولار در گروه جراحی و 374 مورد بیماری در گروه کنترل مشاهده می شود. محققان می‌گویند: به طورکلی، در طی 10 سال پیگیری، از یک مورد از بروز بیماری عروق میکرووسکولار برای هر 22 نفر که تحت جراحی کاهش وزن قرار گرفته بودند، کاسته شد.

دکتر کارسون افزود: ما نیاز به درمانهای غیر جراحی جدید و موثر داریم، تحقیقات جدید نشان می‌دهد که پیش دیابت یک وضعیت جدی است و نیاز به درمان دارد و می تواند با جراحی چاقی درمان شود. با این حال انجام عمل جراحی چاقی  برای بسیاری از بیماران چاق مبتلا به پیش دیابت یا ممکن نیست و یا مطلوب نیست. این مطالعه در مجله‌ی Lancet منتشر گردید.

 یادداشت سردبیر: جراحی چاقی حامل خطرات و عوارض جانبی است اما برنامه‌ی غذایی  کم کربوهیدرات ما، افراد را به خوردن غذای سالم تشویق کرده و به افراد مبتلا به پیش دیابت و دیابت نوع 2 برای کاهش وزن و بهبود مقدارقند خون بدون هیچگونه عارضه‌ی جانبی کمک می‌کند(برای اطلاع از این برنامه به سایت دیابت بریتانیا مراجعه نمایید).

منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2017/mar/weight-loss-surgery-could-reduce-complications-in-prediabetes-and-type-2-diabetes-93917484.html